Tussen Nete en Laak

Afstand: 10 km
Hoogtemeters: 10 m
Duur: 2u 30 min
Wegen: ongeveer 75 % is onverhard, en vermits we deels door een broekgebied lopen kan het in natte periodes flink modderig zijn.  Hou daar rekening mee wat schoeisel betreft!  De paden zijn hierdoor niet geschikt voor rolstoelen of buggy.  (Al is het met een stevige hiking buggy wel te proberen…)
Moeilijkheidsgraad: technisch niet moeilijk, te doen voor iedereen met een goede conditie.
Markering: Je kan de wandeling die ik hier beschrijf grotendeels lopen via het knooppuntennetwerk.  Op het einde moet je even mijn wegbeschrijving raadplegen.
GPX: link onderaan
Park&Hike: Aan de Sint-Bavokapel is plaats voor enkele auto’s.
Openbaar Vervoer: Er is een halte van belbus lijn 751 aan de Sint Bavokapel.
Horeca: Niets gezien…
Cultuur: De Sint Bavo kapel bij het beginpunt.
De Blaardonkhoeve met Kempische schuur, een oude nederzetting van de abdij van Averbode.
Halverwege passeren we de mooie Kaaibeekhoeve, die in zijn huidige vorm verbouwd werd in de 17de Eeuw, maar waarvan de geschiedenis teruggaat tot veel vroeger.
Fauna en Flora: Vogelkijkhut in het Trichelbroek
Honden: Je hond mag aan de leiband door het Trichelbroek, maar met een hond mag je niet het ommetje naar de vogelkijkhut aan de vijver maken.  De wandeling is dus een paar honderd meter korter…

Ons oordeel?

4/5

Wij hebben de neiging de provincie Antwerpen te vermijden als het om wandelen gaat, want wij houden van wat reliëf op onze tochten.  Maar ondanks het vlakke tracé hebben we van deze wandeling heel erg genoten.

Routebeschrijving

Neem voor je vertrekt even een kijkje in de Sint Bavokapel.  De kapel die op een kleine verhevenheid staat is omgeven door lindebomen.  Waarschijnlijk dateert de huidige kapel uit ongeveer 1600, maar wellicht stond er eerder een kapel.  Het gehuchtje Trichelhoek wordt wel beschouwd als de oudste woonkern van Eindhout (12de-13de Eeuw).

Na het verlaten van de kapel lopen we 50 m in westelijke richting (rechtsaf als je de kapel verlaat), om daar het pad naar links te nemen, richting knooppunt 327.  De wandeling volgt inderdaad voor een groot stuk het wandelknooppuntennetwerk, en voor die gedeelte krijg je hier geen gedetailleerde beschrijving…

Aan knooppunt 327 gaan we rechtdoor richting 157.  Als je naar de vogelkijkhut wil, moet je even opletten:
Op een bepaald ogenblik gaat de route met een bocht van 90° naar rechts.  Hier staat ook een informatiebord van Natuur.punt.  Je volgt rechtsaf, maar na ongeveer 100-150 m gaat er een pad naar links het bos in.  Dit pad brengt je naar een mooie vogelkijkhut die uitkijkt over een zeer grote vijver  (ik ben geneigd het een meer te noemen).  Heb je geen hond bij, dan mag je deze kijkhut niet links laten liggen.  Met hond is het voor jou helaas verboden terrein.
Je keert op je stappen terug, en gaat vervolgens verder in de richting van knooppunt 157.  We vervolgen over de verharde (maar erg rustige) weg in de richting van knooppunt 325, daar rechtdoor richting 44.
Wanneer we de Grote Laak oversteken, zien we rechts een stukje van de weg een gerenoveerde hoeve liggen, de Blaardonkhoeve, een voormalige nederzetting van de abdij van Averbode.
Aan knooppunt 44 rechtsaf naar 330, waar we de (drukke) baan over moeten om de Westelseweg in te gaan richting 323, en daar weer rechtsaf richting 41.  Tussen 323 en 41 loop je door een aantrekkelijk en kleinschalig landbouwlandschap, en wanneer je knooppunt 41 nadert komt de mooie Kaaibeekhoeve in zicht.

Aan knooppunt 41 gaan we rechtsaf naar 213.  Knooppunt 213 ligt een paar honderd meter voorbij de Kaaibeekhoeve op de andere oever van de Grote Nete.  Wij kozen ervoor om de Nete niet over te steken, maar om op de linkeroever te blijven.  We gaan dus vlak voor de brug over de Grote Nete rechtsaf.  Deze oever is net zo goed begaanbaar als de andere oever, maar omdat de markering van het knooppuntennetwerk zich aan de overkant bevindt, lopen daar ook de meeste wandelaars, terwijl het op onze oever heel rustig bleef. Na anderhalve kilometer steken we de drukke verkeersweg die we al eerder kruisten terug over, en blijven de oever van de Grote Nete volgen (we gaan meteen na de verkeersweg de brug over de Grote Laak over).
Ongeveer een kilometer verder is er een voetgangersbrug over de Nete.  Vanaf hier liepen er wat meer wandelaars op ‘onze’ oever, want het wandelroutenetwerk loopt vanaf dit brugje (knooppunt 53) aan de andere zijde van het riviertje, en we gaan richting knooppunt 52, en verlaten hiertoe na ongeveer een halve kilometer de dijk langs de Grote Nete om via een steil stukje pad af te dalen tot in het broekgebied.

Vanaf knooppunt 52 gaan we nog een stukje in de richting van 157.  Waar de route rechtsaf gaat aan een AVEVE gaan we even mee rechtsaf, om echter al na 50 m de weg links (St Bavo straat) te nemen, die ons met een grote bocht naar links al snel weer aan de Sint Bavokapel brengt.

Knooppunten

Zie ook routebeschrijving. Indien je echt liever helemaal met knooppunten loopt, is volgende route een goed alternatief dat weliswaar iets langer is (het stukje tussen knooppunt 157 en de kapel loop je nu immers 2 keer. Je loopt met het knooppuntennetwerk ook deels over de andere Nete-oever dan wij.

Vanaf de kapel richting 327 – 157 – 325 – 44 – 330 – 323 – 41 – 213 – 97 – 217 – 53 – 52 – 157- 327.