Geetbets: Tussen twee Hagelandse Kastelen

Geetbets: tussen twee Hagelandse kastelen

Afstand: 22 km, maar samengesteld uit een lus van 15 en een lus van 7 km
Hoogtemeters: 170 m kllimmen en evenveel dalen
Ondergrond: Over het algemeen goed begaanbare onverharde en zeer verkeersluwe verharde wegen.  Toen ik – in een zeer natte periode – deze route wandelde, stond het pad in de Arontshoek over een afstand van ruim honderd meter over de volledige breedte volledig onder water (en vermits het pad  door een moerassig gebied liep, was uitwijken naar opzij geen optie.  Omdat ik het einde van de wandeling naderde, en ik het niet zag zittn op mijn stappen terug te keren, heb ik vertrouwd op de waterdichtheid van mijn wandelschoenen, en ben dus door het ruim enkeldiepe water gelopen.  (Ter informatie: mijn sokken bleken droog achteraf!)
Duur: 5 u 15 min
Moeilijkheidsgraad: Technisch niet moeilijk, enkel de lengte kan een struikelblokje zijn.
Markering: In tegenstelling tot veel van wandelingen kan je deze route vrijwel volledig via het knooppunten netwerk lopen, op een kort stukje in het begin van de wandeling na (zie routebeschrijving)
GPX: downloadlinks onder het kaartje.
Park&Hike: aan de kerk van Geetbets is een kleine parking.  Ook in de Grootveldstraat (oostelijk deel, te bereiken vanaf de kerk) is parkeren uitdrukkelijk toegelaten in de berm.
Openbaar Vervoer: Bushalte Geetbets Dorp aan het begin van de wandeling.  (Lijn 22: Tienen-Diest; lijn 542 Tienen-Halen en lijn 568 Kortenaken-Herk de Stad)
Horeca: Onderweg geen horeca.  In Geetbets zijn een paar café’s, een pizzeria en een frituur, maar die waren niet open toen ik er passeerde.
Erfgoed: Kasteel van Terlenen. Het Kasteel A Speculo is niet zichtbaar vanaf de route.
Natuur: Je komt door twee natuurgebieden.  Vlakbij Ransberg is er Tienbunders, een klein parkachtig bosgebiedje. De oostelijke lus van de wandeling gaat voor een groot deel door de Aronsthoek, een heel groot natuurgebied.  Beide worden beheerd door Natuurpunt.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelaten, maar aan de leiband want je komt door enkele natuurgebieden.
Beste periode: Je komt door heel wat (vooral laagstam)boomgaarden, dus het voorjaar is zeker een mooie tijd.  Je kan de wandeling het hele jaar door doen, ik heb er in november van genoten!

Mijn oordeel?

De kleine lus van de wandeling is zeker het mooiste gedeelte.
Toch is ook het westelijke deel heel charmant.
De wandeling loopt eerst door een eerder kleinschalig landbouwlandschap.  Later komen er meer boomgaarden. Als je Ransberg verlaat gaat de route door het mooie Tienbunders, waarna je opnieuw de boomgaarden en de velden ontmoet.
Het eerste deel van de oostelijke lus is het minst leuke deel: je loopt een heel eind langs, of parallel met een drukke verkeersweg.  Maar nadat je die verlaten hebt en de lange, lange oprijlaan naar het kasteel van Terlenen opgaat, is het alleen nog maar genieten.

Een kleine opmerking: de wandeling loopt weliswaar tussen twee kastelen, maar jammer genoeg is kasteel A Speculo nauwelijks te zien van buiten het domein.

Oh ja… Alle foto’s bij deze wandeling zijn op dezelfde dag gemaakt!

Routebeschrijving

We starten de wandeling ter hoogte van knooppunt 4, en gaan even in de richting van knooppunt 45.  Maar vlak voorbij de bushalte gaan we rechtsaf de Singel in.  Dat straatje maakt al na 50 m een bocht naar rechts, maar wij gaan hier linksaf, de Kerkvoetweg in.
Als dit kerkepaadje uitkomt op de Glabbeekstraat gaan we rechtsaf, om 120 m verder weer rechtsaf de Overbeekstraat in te gaan.

De Overbeekstraat loopt voor auto’s dood op de Spoorwegstraat.  Fietsers en voetgangers kunnen wel door, en wij steken hier over en komen nu uit op het wandelknooppuntennetwerk dat we volgen tot Ransberg.
We zitten op dit punt tussen knooppunt 40 en 46, en gaan richting 46.
Knooppunten: 46 – 47 – 333 – 332 – 330 – 329 – 328 – 351.

Ter hoogte van knooppunt 351 – dat enkele tientallen meter voorbij het bankje op de bovenstaande foto ligt – verlaten we even het knooppunten netwerk.  Aan de splitsing gaan we niet linksaf richting knooppunt 352, maar volgen de markering naar rechts van de Via Monastica en de A Speculo wandeling.  We lopen langs het domein A Speculo, om ter hoogte van de toegangspoort linksaf de Oudestraat in te gaan.  Hier kon ik op één plekje tussen de kalende bomen door een glimp opvangen van het kasteel.  Iets verder nemen we rechts een pad dat langs een boomgaard loopt.  Al snel kunnen we opnieuw rechtsaf omhoog naar de kerk van Ransberg.  We gaan rechtsaf de Dorpsstraat in, en komen al snel op knooppunt 350. Vanaf hier verlaten we het knooppuntennetwerk niet meer:

Brugje over de Krommaasbeek (Molenvoetweg)

350 – 823 – 331 – 48 – 49 – 42 – 43 – 429 – 40 – 4
Knooppunt 4 is inderdaad het punt waar we de wandeling startten.  We gaan opnieuw richting knooppunt 45, maar dit keer loopt de route wel door tot dat knooppunt…

zicht richting Aronsthoek

Kleine lus: 4 – 45 – 427 – 426 – 416 – 415 – 45
Wanneer je terugkomt aan knooppunt 45 kan je gewoon rechtdoor gaan tot aan knooppunt 4.
Ik maakte nog een kleine omweg: Zo’n 250 m voorbij knooppunt 45 rechtsaf de Molenstraat in, waar die naar rechts afbuigt linksaf, en iets verderop linksaf de Kerkvoetweg in die je ook naar knooppunt 4 brengt.