Langs de Grote Nete vanuit Winkelomheide

Langs de Grote Nete in Winkelomheide

Afstand: 6 km
Hoogtemeters: vrijwel vlak
Ondergrond: deels onverharde maar goed begaanbare wegen, die wel hier en daar flink modderig waren.  We zitten hier dan ook in moerasgebied…
Duur: 1 u 20 min
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.
Markering: Je kan een variant op deze wandeling lopen via het wandelknooppuntennetwerk, zie onderaan
GPX: zie links op het eind van de routebeschrijving
Park&Hike: Wij parkeerden op de kleine parking van K.F.C.V. Alberta (Hollandsebaan 26b, 2440 Geel)
Openbaar Vervoer: De bushalte Geel Winkelomheide Dorp bevindt zich op 800 m van het voetbalveld waar wij onze wandeling startten.
Horeca: Ongeveer halverwege komen we voorbij Café Bruegelhut.  Omwille van de coronamaatregelen was het gesloten, dus geen recensie hier.
Op het einde van de wandeling passeer je het fantastische restaurant de Cuylhoeve, maar dat is niet meteen een etablissement waar je met je modderige wandelkleding aan tafel schuift.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelatenue

Ons oordeel?

3/5

Ik baseerde me voor deze wandeling losweg op de route van ‘Malesbroek Mini‘ uit de wandelroutes van de provincie Atwerpen.  Maar eerlijk gezegd waren het vooral de stukken dat we dit traject loslieten die de mooiste waren.

Er zitten behoorlijk wat stukken verharde weg in het traject, en eigenlijk hoor je voortdurend op de achtergrond het geraas van de E 313, en dat vooral bedierf voor ons de pret.
Landschappelijk is het wel een mooi gebied.

Routebeschrijving

Vanaf de parking van het voetbalveld verlaten we via de Hollandsebaan het dorpje in de richting van het bos.
Vlak nadat je het bos ingaat, neem je het pad naar links. Na 200 m steek je de verharde weg Scheplakens over, en neem je het pad dat tussen het huis en het schuurtje doorloopt.  Het ziet eruit als privéterrein, maar is toch een buurtweg.
Het pad slingert zich volgt grotendeels de oever van de Rijloop, om tenslotte op de dijk langs de Grote Nete uit te komen.
We gaan rechtsaf.  We zitten nu op het knooppuntennetwerk, maar als dat ons een paar honderd meter verderop naar rechts wil sturen, verlaten we het netwerk al en we blijven stug de Neteoever volgen, tot we aan een brug komen.  We gaan hier naar links de brug over en volgen weer de knooppunten.  Vanaf dit punt zitten we op de route ‘Malesbroek Mini’…
De velden met de knotwilgen rechts van de baan zijn mooi, maar het verkeer op de Wilderse Dijk is wat ons betreft net wat te druk.

We volgen de Wildertse Dijk tot die op een T-kruispunt uitkomt.  Gelukkig blijkt hier het meeste verkeer rechtsaf te gaan, terwijl wij de straat Wilders naar links volgen.

Waar de weg rechtsaf buigt, nemen wij de veldweg die  rechtdoor gaat.  Intussen is duidelijk te horen dat we steeds dichter bij de autosnelweg komen.
Na amper een kilometer bereikt de weg het jaagpad op de noordelijke oever van het Albertkanaal.  Opnieuw verharde weg…
We gaan linksaf en blijven op het linkse van de twee verharde stroken.  Deze strook buigt al snel van het kanaal weg, en zou ons bijna rechtstreeks terug naar het centrum van Winkelomheide brengen.  Omdat dat betekende dat de rest van de wandeling over asfalt en voor een groot deel door bebouwing zou gaan besloten wij iets verder, net voorbij de kleine parking aan de Nete-oever, opnieuw de Grote Nete te volgen.

Omdat we onze wandeling vrij laat gestart waren, stond de zon al laag, en was de atmosfeer heel anders dan ongeveer een uur eerder…

Na ongeveer een kilometer komen we terug op het punt waar we daarstraks het pad opkwamen.  We blijven echter nog een paar honderd meter rechtdoor gaan, en gaan pas rechtsaf waar het knooppuntennetwerk ook naar rechts wijst.

Na 200 m bereiken we weer een verharde weg (Scheplakens).  Het knooppuntennetwerk gaat hier rechtdoor, wij gaan rechtsaf.  200 m verderop, iets voorbij het kapelletje, gaan we linksaf over een pad dat vaag over het veld de bosrand volgt.  Het pad komt uit op de Hollandse Baan die we kennen van het begin van de wandeling.  We gaan rechtsaf en bereiken na ongeveer een halve kilometer ons vertrekpunt.

Wandelknooppunten

Als je enkel via knooppunten wil wandelen, kies je wellicht best voor de parking aan knooppunt 72 als vertrekpunt.
Vervolgens 70 – 69 – 68 – 73 -72.
Met deze route doe je in elk geval het mooiste stuk uit ons traject, je komt dan aan 4,4 km.

Is dat te weinig, dan kan je kiezen voor Malesbroek Mini, 6 km zoals de onze, maar dit is een traject dat grotendeels over verharde en halfverharde weg gaat, en bovendien mis je dan het mooie traject langs de Nete.

Meer wandelingen in natte gebieden: