Scheps – Stilte voor de Storm

Scheps - Stilte voor de Storm

Afstand: 6 km
Wegen: onverharde paden die soms heel modderig kunnen zijn.
Tijdsduur: 1,5 uur
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk
Markering: Een gedeelte van de route volgt het knooppuntennetwerk.  Je vind de knooppunten onderaan.
Gpx: downloadlink onderaan
Park&Hike: Aan de Odradakapel, Halflochtdijk, Balen.
Openbaar Vervoer: De dichtstbijzijnde bushalte is Hoolsterberg (lijn 170 Mol-Beringen-Mol), maar dan moet je nog ruim een kwartier wandelen tot aan de Odradakapel.
Horeca: niet aanwezig
Cultuur: De Odradakapel bij het begin van de wandeling

Ons gedacht?

Het traject van de wandeling die we op 9 februari 2020, de dag van winterstorm Ciara, maakten, is uit nood geboren.
We wilden eigenlijk grotendeels het traject volgen van de klassieke rondwandeling door Scheps, voorafgegaan door een ommetje langs Heynsbergen, maar kort nadat we op de eigenlijke route arriveerden, werd ons de weg versperd door de Asbeek die ver buiten haar oevers getreden was. We hebben ons traject dan ingekort en aangepast, en werden vooral aangenaam verrast door het traject langs de Nete.

We maakten deze wandeling in de voormiddag, maar het licht was van een hele bijzondere kwaliteit…

Routebeschrijving

Vanaf de parkeerplaats aan de Odradakapel loop je van het natuurreservaat weg, tot waar de Halflochtdijk aan de Odradastraat begint.  Hier neem je op de hoek links het bospad.  Waar het pad terug op de verharde weg komt volg je nog een stukje de Heikestraat, om vervolgens linksaf Heynsbergen in te draaien.
Deze weg, die al snel een karrenspoor wordt, blijf je volgen.
Aan het natuurreservaat gekomen wordt het karrenspoor ‘grassiger’, maar blijft goed zichtbaar en begaanbaar.  Na een eerste stuk moerasland te hebben doorkruist kom je op terug op een duidelijker pad en op het wandelknooppuntennetwerk.
Omdat we vanaf hier de bekende rondwandeling doorheen Scheps in tegenwijzerzin wilden volgen, gingen we rechtdoor.  De route werd hier steeds natter, en waar ze een paar honderd meter verder de oever van de Asbeek volgt en het beekje tenslotte oversteekt, bleek die zodanig buiten haar oevers getreden dat er geen doorkomen aan was.
We keerden dus op onze stappen terug en improviseerden een andere route.

De hier voorgestelde route geeft je een beeld van het gebied, zonder dat je de meest natte gedeelten moet doorkruisen.

Wandelknooppunten:
In het begin van de route lukt het niet om het traject van onze wandeling met knooppunten te benaderen.
Vertrek in elk geval in de richting van knooppunt 52, maar op dat knooppunt ga je links het bos in (zie hoger), en volg je de  beschrijving hierboven, bij voorkeur aangevuld met een kaart of één van de gps-routes waar ik hierboven naar link.
Vanaf knooppunt 78 volg je: 78/56/55/51, en dan richting 52, waarbij je halverwege de Odradakapel al bereikt.