De natte kant van De Rammelaars

Afstand: 6 km
Wegen: bospaden in moerassig gebied, overstroomd of met knuppelbruggetjes
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk door de afstand, wat lastiger door de ondergrond
Park&Hike: In de buurt van het hier beschreven vertrekpunt is geen parking voorzien, maar parkeren kan eventueel in de berm.  (Ik ‘parkeerde’ mijn fiets tegen een boom…) Maar een alternatief vertrekpunt is het natuurhuis aan de ‘hoofdingang’ van het natuurgebied. (En eerlijk gezegd is dat een leuker vertrekpunt.  Verblijf je in B&B 15inn dan is het hier beschreven vertrekpunt bijna aan de voordeur.)
Openbaar Vervoer: Helaas… In de weekends en tijdens schoolvakanties kan is de bushalte aan de Olmense Zoo het dichtstbij, op andere dagen kan je een bus nemen naar het Centrum van Kwaadmechelen, maar dat is toch 2 km van het natuurgebied.
Horeca: Natuurpunthuis bij de ingang van natuurgebied De Rammelaars. Enkel geopend vanaf het laatste weekend van maart tot en met eind oktober, op zon – feestdagen van 13 tot 18u.

Ik postte al eerder een wandeling in de Rammelaars, maar hoewel je daar langs leuke plekken komt, krijg je nog niet de essentie van dit natuurgebied te zien.  De Rammelaars is van oorsprong een moerassiggebied kwelgebied (jammer genoeg daalt de grondwaterstand door de nabijgelegen waterwinning van Pidpa in Olmen), en met dat aspect van het natuurreservaat maak je hier uitgebreid kennis.

Ik koos knooppunt 89 van het wandelknooppunten-netwerk als vertrekpunt, ideaal als je verblijft in B&B 15inn, maar je kan ook vertrekken aan het natuurhuis van de Rammelaars (en dat heeft als voordeel dat het minder mooie deel van de route al snel achter de rug hebt).
Aan knooppunt 89 ga je het bos in, en volgt even  de route richting knooppunt 13.  Je gaat het houten bruggetje over, draait met het pad mee naar rechts, maar een paar tientallen meter verder ga je linksaf door het hekje, en je komt op het eerste deel van het ‘laarzenpad’.  Hier en daar loopt het pad gewoon door het water, waarbij het water soms enkelhoog staat, al is er ook wel een knuppelbruggetje voorzien.
Laat je door dit water echter niet afschrikken… De sfeer in dit moerasbos is hier en daar bijna magisch…

Na ongeveer een halve kilometer komt het laarzenpad uit op een breder (en droger pad).  Je kan hier linksaf naar het natuurhuis (ga hier op een zonnige zondagmiddag gerust even verpozen aan de vijver bij een pint Gageleer), maar de wandeling vervolgt naar rechts.  (Als je voor de alternatieve vertrekplaats koos, loop je vanaf de parking bij het natuurhuis over dit pad, en volgt aan dit kruispunt rechtdoor.)
Intussen vonden we weer aansluiting bij het knooppuntennetwerk, en we gaan richting knooppunt 13.

Aan knooppunt 13 vervolg je richting knooppunt 12, en de omgeving lijkt alweer wat droger te worden… Maar dat duurt niet lang: Ongeveer 150 m na knooppunt 13 buigt je pad naar links (aan de ‘droge open plek’ op de foto), en volgt de rand van die open plek langs een rij knotelzen.  Waar het pad richting knooppunt 12 rechtdoor het bos in gaat, nemen wij een ander deel van het ‘laarzenpad’ (blauwe markering) dat we al van het begin van de wandeling kennen.  Aanvankelijk is het vooral een modderbrei met links van het pad een gebied dat mij het gevoel geeft in de Everglades te zijn, maar al snel wordt de modder een waterrijk moeras waar je via knuppelpaden doormoet.  En knuppelpaden zijn hier nog echte knuppelpaden, geen gladde vlonders die je ruim boven het wateroppervlak comfortabel laten schrijden…) Hier en daar zijn de stammetjes weliswaar echt aan vervanging toe, en loop je weer tot bijna aan je kuiten door het water.
Je volgt het laarzenpad tot je uiteindelijk op een halfverharde bosweg uitkomt.  De blauwe markering wijst hier naar links, wij gaan rechtsaf in de richting van de ‘Brug van Gerhoeven’ over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen.  Maar nog voor de brug draai je rechtsaf, voor een boerderij door, in de richting van Knooppunt 12 (we zitten inderdaad terug op het wandelnetwerk, en zullen dat niet meer verlaten.)  Waar ter hoogte van knooppunt 12 de verharde weg in een quasi haarspeldbocht naar links buigt om de brug over te gaan, lopen wij rechtdoor en wordt de weg al snel weer een pad ( richting knooppunt 90).  En nu komt voor mij het saaiste stuk van de route: Eerst kom je door langs een hele reeks vijvers met al dan niet legale buitenverblijfjes, daarna loopt de route tussen akkers door en langs een reusachtig landbouwbedrijf (eerder een koeienfabriek dan een rundvee-boerderij als je het mij vraagt…).
Maar ter hoogte van die boerderij gaan we rechtsaf, over een mooie ‘dijk’ met aan weerskanten eiken die tussen lagergelegen akkers doorloopt.  200 meter verder, aan de bosrand, ga je linksaf om al snel de Hovesteenseweg te bereiken.
Als je hier rechtsaf gaat kom je na een kleine kilometer weer op je vertrekpunt.  We maken echter nog een klein ommetje: Ga linksaf als je aan de Hovesteenseweg komt, en 30 meter verder ga je naar rechtsaf.  Je komt op een brede zandweg door een beukenbos. Je volgt hier de knooppunten 98, 94 en 93.  Tussen knooppunt 94 en 93 zie je wellicht de schapenkudde van de uitbater van B&B 15inn.  Soms vinden hier ook demonstraties schapendrijven plaats, en dan kan het hier erg druk zijn!
Waar de bosweg (Lemmenshoefstraat terug uitkomt op de Hovesteenseweg heb je links de B&B.  We gaan hier ook linksaf, en staan 100 m verder weer op ons vertrekpunt…

Wandelknooppunten
LET OP: het wandelknooppuntennetwerk maakt geen gebruik van het Laarzenpad.  De wandeling is daardoor wellicht een stuk comfortabeler, maar je mist wel het mooiste deel van de route.  Ik raad je dus absoluut aan om deze wandeling met de gps-track te lopen!
Maar als je toch hardleers bent, hier de knooppunten die een benadering zijn van de door mij gelopen route:
89 – 13 – 12 – 90 – 98 – 94 – 93 – 89 (4,4 km)
of
89 – 13 – 91 – 12 – 90 – 98 – 94 – 93 – 89 (5,4 km)