Natuur in Olmen en Oostham

Half in Limburg, half in Antwerpen.
Half in Ham, half in Olmen.
Half ten westen, half ten oosten van het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen…
De eerste helft van de wandeling (met uitzondering van een stukje ‘Steenweg’ in de 2de kilometer) gaat door het coulissenlandschap dat zo typisch was voor deze streek: kleinschalig landbouwgebied met akkers en weiden, gescheiden door oude ‘eikenkanten’ en kleine percelen van (hoofdzakelijk loof-)bos.  Dankzij het waterwingebied van Pidpa is het hier nog mooi bewaard.
Nadat we het kanaal zijn overgestoken lopen we door de zoom van ‘De Rammelaars’.  Dit natuurgebied is een kwelbos, dat op heel wat plaatsen zéér nat is.  We vermijden weliswaar de natste zones, maar hou hier toch rekening mee bij de keuze van je schoeisel.

Afstand: 8,5 km
Wegen: hoofdzakelijk goed begaanbare landbouwwegen.  In het natuurgebied ‘De Rammelaars’ een kort stukje knuppelpad.  Na een periode van regen kan het in dat natuurgebied modderig zijn, lage schoenen zijn dan af te raden!
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk, doch ongeschikt voor buggy’s
Park&Hike: Parking Pakawi Park (voorheen Olmense Zoo)
Openbaar Vervoer: Buslijn 170 heeft op vakantiedagen en in het weekend een halte aan Pakawi Park, het vertrekpunt van deze wandeling
Horeca: Brouwerij De Schieve – let op, we komen voorbij het woonhuis, de brouwerij annex café bevindt zich aan de achterzijde.  Alleen tijdens openingsuren van het café (enkel op zondag) is de toegang naar achter open. Er is aan deze kant géén wegwijzer of reclame te zien, let dus op de routebeschrijving!
Het natuur.huis in De Rammelaars bevindt zich niet rechtstreeks op de route, maar is eventueel bereikbaar via het ‘laarzenpad’ of zie beschrijving.  Enkel open op zondagen en feestdagen van eind maart tot eind oktober.
Fietscafé Iverans bevindt zich ook niet rechtstreeks op de route, hiervoor maak je vlak voor het einde van de tocht een ommetje van een paar honderd meter (zie beschrijving). Heropening voorjaar 2020, zie hun website voor de exacte openingstijden.

Routebeschrijving

Om al te veel asfalt te vermijden gaan we tegenover Parking 2 een weggetje in dat al snel onverhard is. Met een bocht gaan we na een paar honderd meter opnieuw in de richting van de Bukenberg.
Op het einde van de Bukenberg ga je rechtsaf de Oosthamse Steenweg op, om al na enkele honderden meters rechtsaf te gaan (Elevoort). (Alternatief: Oosthamse Steenweg oversteken, via Zwartwaterweg en Molenvijverstraat terug naar de Steenweg en die opnieuw oversteken om Elevoort in te gaan.)
Het allerlaatste huis van Elevoort hoort bij Brouwerij De Schieve. Als het café (gelegen achter het huis) open is, kan je via een deur links van het huis naar het café toe.

Maar je wil natuurlijk verder wandelen: rechtsaf de bosweg in. Volg de route op de kaart tot je weer terug op een verharde weg komt (Beekstraat). Die volg je rechtsaf, en al snel kom je in het coulissenlandschap dat zo typisch was voor deze streek, maar slechts hier en daar bewaard bleef. Dat Pidpa hier een waterwingebied heeft speelt volgens mij een rol in de ongereptheid van dit (cultuur)landschap.
Let even op wanneer je het waterwingebied terug verlaat: vlak na een brugreling rechts van de weg voert een klein paadje je naar het jaagpad van het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen. We volgen het jaagpad een halve kilometer naar links en steken dan de brug over.

Helemaal aan het einde van de brughelling bevindt zich knooppunt 12 van het wandelknooppuntennetwerk. Ga richting knooppunt 13, en al snel kom je in het natuurgebied ‘De Rammelaars’.
Wil je eerst langs het natuur.huis, dan moet je eerst naar knooppunt 91 (=natuur.huis).
De paden die wij volgen lopen door de drogere gebieden. Toch komen we al snel aan een knuppelpad (tussen knooppunt 12 en 13, niet indien je naar hat natuur.huis ging en vandaaruit naar knooppunt 13) Zelfs in de meest natte periodes heb ik hier nog geen laarzen nodig gehad. Voorbij het eerste wildpoortje moet je echter echt wel links houden, want rechtsaf loopt het laarzenpad, en daar hou je het echt niet droog….
Aan knooppunt 13 (kom je van het natuur.huis dan wandel je vanaf hier weer met mijn route mee) ga je voorlopig richting knooppunt 89. Zo’n 150 meter voorbij het houten bruggetje verlaat je het knooppuntennetwerk, en ga je rechtsaf. Volg de route op de kaart. Je komt uiteindelijk weer aan een brug over het kanaal. Je steekt hier opnieuw het kanaal over en ziet van bovenop de brug wellicht al de olifanten van Pakawi Park…
Indien je eerst je dorst wil lessen in Fietscafé Ieverans, dan ga je aan de voet van de brug niet langs de steile brughelling omhoog, maar volg je de landbouwweg naar links.  Het eerste huis nadat je het asfalt bereikt (Gestelseweg) is het fietscafé.

Wandelknooppunten:

Met een paar aanpassingen, en met een stukje beschrijving kan je deze route lopen met het knooppunten netwerk.
Je vertrekt aan knooppunt 76, maar hoewel ‘mijn’ route vertrekt richting 75, volg je gewoon de asfaltweg in de richting van knooppunt 71.  Wanneer je aan de Oosthamse Steenweg aankomt, ga je rechtsaf, steekt over om links de zwartwaterweg in te gaan, maar in plaats van die rechtdoor te volgen, ga je bij het kruispunt met de Molenvijverstraat naar rechts, steekt de Oosthamse Steenweg over en je gaat de straat Elevoort in.
Aan het einde van Elevoort ga je rechtsaf het bos in.  Je volgt dit bospad niet ten einde, maar op het punt waar je aan je linkerkant een akker hebt, volg je het pad dat de akkerrand naar links volgt.
Dit pad loopt min of meer dood aan een beekje, dat je langs de rand van de akker naar links volgt tot je het via een betonnen brugje* kan oversteken. Ga via de verharde weggetje rechtdoor.  Aan het kruispunt (Beekstraat) ga je naar rechts.  Blijf rechtdoor volgen.  De Beekstraat gaat over in de Kapelstraat, en na een tijd bereik je het wandelroutenetwerk van de gemeente Ham tussen knooppunt 42 en 43.  Ga richting 43 (opnieuw loopt hier de wandeling niet helemaal gelijk met de route die ik gelopen heb).
43 – 12 -13 – 89 (weer loopt de route hier iets anders) – 88 – 92 – 87 – 76.

* In maart 2020 bleek dit betonnen brugje verwijderd en vervangen door een gammele plank…