Het Midden-Ahrtal vanuit Rech

Afstand: 18,5 km
Hoogtemeters: 440 m stijgen en dalen
Ondergrond: Over het algemeen brede paden/smalle landbouwwegen, die hier en daar ook verhard zijn.  Hier en daar zijn er korte stukken smallere paden die soms een bergachtig karakter hebben.
Duur: 5 u 45 min
Moeilijkheidsgraad: technisch niet moeilijk, te doen voor iedereen met een goede conditie.
Markering: Vanaf Mayschoss tot Kloster Marienburg kan je de markering van de Rotweinwanderweg volgen, maar mijn route loopt daar niet altijd gelijk mee.
GPX: downloadlinks onder het kaartje.
Park&Hike: Ter hoogte van het vertrekpunt van de wandeling is parkeermogelijkheid.  Je kan ook parkeren aan de noordelijke oever van de Ahr, niet ver van de bushalte.
Openbaar Vervoer: Zoals de meeste dorpen in het Midden-Ahrtal is ook Rech heel vlot bereikbaar met de Ahrtalbahn Remagen-Ahrbrück (= bus).
Horeca:  Tijdens de Weinfeste (in 2023 het laatste weekend van september en alle weekends van oktober) zijn er op diverse plekken tussen de wijngaarden ‘pop-up’ wijnbarren, waar je vaak ook iets kleins te eten vindt.
In Mayschoss, Dernau en Rech is (beperkt) horeca, vooral in het weekend, maar check vooraf openingsuren! Op het keerpunt van de wandeling is er het heerlijke terras van Weingut Kloster Mariental met hele lekkere Flammkuche!
Erfgoed: vooral de ruïne van de Saffenburg is hier het vermelden waard.
Natuur: De noordelijke oever van de Ahr is hoofdzakelijk een kultuurlandschap (wijngaarden), maar die geven je wel een fantastisch uitzicht!
Op de zuidelijke oever wandel je vooral door bossen.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelaten,
Beste periode: Ik wandelde deze route op een weekdag in oktober. Volgens mij is elke periode geschikt, maar tijdens de wijnoogst heeft de wandeling wel extra glans.  Hou er rekening mee dat de route tijdens de weekends in oktober héél druk belopen is.  De pop-up wijnstalletjes geven dan wel weer extra charme.

Mijn oordeel?

Ondanks het bewolkte weer vond ik dit een prachtige wandeling die een goed beeld geeft van wat het Ahrtal te bieden heeft.
Dat de paden zo breed, en regelmatig ook verhard zijn, was een kleine tegenvaller (maar daarom is het dan ook de ‘Rotweinwanderweg’ en niet de ‘Rotweinsteig’), maar de landschappen compenseren dat volledig.

Mocht ik de wandeling overdoen, dan zou ik ze wellicht in omgekeerde richting, dus tegenwijzer zin doen.
Je loopt dan eerst een paar kilometer door bosgebied, om vervolgens de Ahr over te steken en de rest van de dag hoofdzakelijk tussen wijngaarden te wandelen.  Wellicht kom je rond lunchtijd aan bij Weingut Kloster Mariental.
Vanaf daar keer je om, en loop je langzaam stroomopwaarts, en wordt het landschap steeds mooier.
Aan het einde van de route wacht je dan nog het hoogtepunt in de vorm van de Saffenburg.

Routebeschrijving

Deze wandeling ontstond al improviserend.  Eigenlijk stond de Rotweinwanderweg op het programma.  Daarvoor zou ik vanuit Rech de bus nemen naar Altenahr, om aan het einde van de tocht vanuit Walporzheim weer de bus terug te nemen.
Helaas waren er wegwerkzaamheden, waardoor de busregeling iets veranderd was, en ik ’s morgens de bus net miste.
Ik besloot om niet een uur te wachten, maar mijn route aan te passen…

Via de Burgwiese gaat mijn route richting de begraafplaats van Rech, en van daaruit een paar honderd meter in west-noordwestelijke richting.  Let goed op, want aan een picknicktafel links van de weg gaat een smal pad omhoog.
Ik was nietsvermoedend voorbijgelopen, tot wat verderop een bejaarde man die in een moestuintje aan het werk was me toeriep waar ik naar onderweg was…  Hij legde me uit dat het pad dat ik volgde doodliep, en dat ik een stukje terug moest lopen.
Het smalle pad dat vertrekt aan de picknicktafel maakte tot aan de overstroming in 2021 deel uit van de Ahrsteig, maar die route is tegenwoordig (voorlopig?) deels omgeleid.
Het smalle pad komt al snel uit op een bredere weg die parallel loopt met de lager gelegen weg waar je vandaan komt.
Vanaf hier volg je de markeringen van de Ahrsteig tot aan de Saffenburg. Die ligt een stukje van de doorgaande route af, maar het loont absoluut de moeite om tot daar te lopen.
Je hebt er een heerlijk uitzicht naar de Mayschoss in het noordwesten en Rech in het zuidoosten.

Blik op de Saffenburgruïne

Vanaf de Saffenburg daalt de route vrij snel af naar Mayschoss.
We steken de Ahr over, doorkruisen het dorpje, en iets voorbij de kerk nemen we een pad dat tussen de wijngaarden door behoorlijk steil omhoog loopt.
Het onverharde pad komt uit op een verharde weg, en vanaf hier volgen we grotendeels de markeringen van de Rotweinwanderweg.

Mayschoss

Tussen Mayschoss en Rech wordt het pad plots een stuk smaller.  Op drukke dagen (lees: in het weekend tijdens de Weinfeste in oktober) kan het hier dringen zijn omdat er in beide richtingen veel, soms heel veel wandelaars zijn.

Zicht op de Saffenburgruïne vanaf de Rotweinwanderweg

De route gaat langzaam maar zeker stroomafwaarts.  Je kan het traject volgen via het gpx-bestand van mijn wandeling, of je volgt gewoon de markering van de Rotweinwanderweg.  Die lopen niet volledig parallel – ergens ter hoogte van Dernau ben ik van de gemarkeerde route afgeweken – maar uiteindelijk komen beide trajecten weer samen.

Rotweinwanderweg

Het terras van Weingut Kloster Mariental is een prima plek om even halt te houden.
Tijdens mijn wandeling (zie foto helemaal bovenaan) was bovendien de zon ook stilaan doorgebroken.
Vanaf hier keren we op onze stappen terug, en volgen een klein stukje dezelfde route.  Al snel echter kunnen we via een andere weg terugkeren in de richting van Dernau.
Via een paar straten door het dorp komen we aan de verbindingsweg Dernau-Esch (K35).  Dit is een erg drukke baan, waar je als voetganger nauwelijks ruimte krijgt.
Ik nam daarom het pad dat er mee parallel loopt.  Waar dat naar links afbuigt volgde ik de rand van de wijngaard naar beneden.
Beneden aan het kruispunt met de Schmittmanstrasse (B267) volg je de wijngaardrand in de berm een klein stukje, en je steekt over naar de straat Steinbergsmühle die je via een brug over de Ahr naar het gelijknamige gehucht brengt.
Vanaf hier toont de kaart dat je langs de oever van de Ahr terug naar Rech kan.  Helaas, dit pad is volledig verwoest tijdens de overstromingen in 2021, en we blijven dus voorlopig rechtdoor volgen.
Ongeveer een halve kilometer voorbij de brug houden we aan de splitsing links.  Iets verderop passeren we de Sankt-Jodokus Kapelle. Deze kapel werd in 1908 gebouwd door het theatergezelschap van Dernau.

We passeren wat verder opnieuw wegwijzers, en blijven doorgaan in de richting van Rech, waar we, over de wijngaarden heen, opnieuw de Saffenburg in beeld krijgen.