Grenshoppen in de Voerstreek

Afstand: 15 km
Hoogtemeters: 75 m
Tijdsduur: 3 u 45 min
Wegen: verharde weg in de dorpskernen, verder hoofdzakelijk onverharde holle wegen, bospaden en landbouwwegen die in natte periodes soms drassig kunnen zijn.  Niet geschikt voor buggies of rolstoelen.
Moeilijkheidsgraad: een glooiend landschap maar geen steile hellingen.
Markering: via wandelknooppunten, zie onderaan
Gpx: downloadlink onderaan.
Park&Hike: Parkeren mogelijk op in het centrum van Moelingen, op beide oevers van de Berwijn
Openbaar Vervoer; Halte Berwinebrug Moelingen, Buslijn 39b Tongeren-Voeren / Voeren-Tongeren
Verfrissingen:
– Brasserie de Berwien in Moelingen, bij start- en eindpunt
– Auberge ’t Koffer, Grijzegraaf 14 in Mesch
CultuurKapel Trichterbeeldje
Honden? Ik ben geen hondenbezitter, maar volgens mij kan een hond je de hele route vergezellen.  Er zijn nergens grote hindernissen.  In het natuurgebied van de Berwijn moet je hond aan de leiband. Mocht het natuurgebied onverhoopt toch niet voor honden toegankelijk zijn, dan loop je aan het eind van de wandeling ter hoogte van de Orsmolen gewoon rechtdoor, en je komt na een paar honderd meter op je startpunt uit.

Routebeschrijving

De route start in Moelingen, de meest westelijke deelgemeente van Voeren.
Via de Mescherstraat verlaat je de dorpskern, om vervolgens via een veldweg naar Mesch te lopen. Onderweg passeer je een eerste grenspaal… er zullen er nog verschillende volgen! Vanuit Mesch leidt een holle weg je steeds hogerop en je bereikt de Voerenweg (breed bospad) dat je in zuidoostelijke richting volgt richting ’s Gravenvoeren.  Wanneer die dorpskern in de verte opduikt, ontdek je in de bocht naar links, bovenop de helling een klein kapelletje met daarin (een replica van) het ‘Trichterbeeldje’.
Je houdt hier links aan, en gaat dus niet in de richting van het dorp.  De weg voert op de hoogvlakte verschillende kilometers in Noordelijke richting.  Wij maakten de wandeling in de winter, na een lange natte periode, en de weg lag er flink modderig bij, af en toe moesten we uitwijken naar de aangrenzende akkers.
Je bereikt tenslotte aan de T-kruispunt de Groenenweg waar je rechts aanhoudt.  Ongeveer een kilometer verder, bij een prachtige oude lindeboom, ga je naar rechts en daalt het brede langzaam en wordt ook steeds smaller.  Een tijdlang volg je het pad langs de bosrand.  Bij knooppunt 20 van het wandelknooppuntennetwerk ga je rechtsaf, via een smal pad dat verder naar beneden voert.
Je volgt dit pad ongeveer 2 kilometer om vervolgens de westelijke rand van ’s Gravenvoeren te bereiken.  Vanuit ’s Gravenvoeren gaat het opnieuw richting Mesch.  Van daaruit voert het pad je door de velden terug richting Moelingen, waar je nog een kort ommetje maakt doorheen het natuurgebied van de Berwijn.