Nessonvaux: de hellingen van de Vesdervallei

Afstand: 10,4 km
Hoogtemeters: 260 m
Ondergrond: hoofdzakelijk onverharde wegen, die over het algemeen goed begaanbaar zijn.
Duur: 3 u
Moeilijkheidsgraad: Conditioneel is de trip bij de pittige op deze site, omdat het grootste deel van de hoogtemeters in één lange, pittige klim zit.
De steile afdaling in het tweede deel van de route was door de natte sneeuw hier en daar ook iets lastiger.
Markering: Een deel van de wandeling volgt gemarkeerde routes, maar de totaliteit is niet gemarkeerd.
GPX: downloadlinks iets verder op deze pagina, onder het kaartje.
Park&Hike: Parking van het station van Nessonvaux, waar de wandeling start.
Openbaar Vervoer: De wandeling start aan het station van Nessonvaux, waar in elk geval elk uur een trein stopt op de lijn Luik-Verviers.
Horeca: Wij deden deze wandeling in de periode van de Corona-Lockdown, maar in Nessonvaux moet je wel iets naar je gading kunnen vinden.
Erfgoed: Het gaat om industrieel erfgoed dit keer… Kort na het begin van de wandeling kijk je vanuit de hoogte op de oude Imperia-fabriek, en je ontdekt een deel van de testbaan die op het dak van de fabriek lag.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelaten

Ons oordeel?

4/5

Vooral de delen van het traject met uitzicht op de Vesder zijn erg mooi.  In het middendeel van de wandeling loop je een tijd over typische brede Ardeense houtvesterspaden door typisch Ardeens sparrenbossen, en daar houden wij niet zo van.
Het eerste en laatste derde van de wandeling vonden we wel echt de moeite waard, en voor manlief vormde de Impéria-fabriek toch de kers op de taart…
Dit is een wandeling waarbij ik echt aanraad om de hier beschreven richting aan te houden.  Er zit dan een behoorlijk steile afdaling in, die belastend kan zijn voor zwakke knieën (ondergetekende weet waarover ze het heeft..), maar dit stuk is zoveel mooier met je gezicht naar de vallei dan naar de helling toe gekeerd…

Routebeschrijving

Vanaf het station neem je de Rue de la Gare in oostelijke richting, om al snel, na een kleine 100 m, een pad te nemen dat je links naar boven voert.  Het pad maakt  een bocht naar rechts en je klimt snel hoger.  Tussen de bomen door kan je al een blik werpen op de gebouwen van de voormalige autofabriek.
Het pad komt iets verderop uit op de Rue Heid Mawet, die vroeger deel zou hebben uitgemaakt van het testcircuit dat elke Impéria moest rijden vooraleer de fabriek te verlaten.  We volgen de straat parallel aan de Vesder, en liefhebbers van old timers, of van industrieel erfgoed, kunnen zich hier uitgebreid vergapen aan de vervallen fabrieksgebouwen.

Zicht op de gebouwen van de Impéria-fabriek (testbaan!)

Na ruim 10o m nemen we een pad dat naar links het bos ingaat.
In het vroege voorjaar geurt de daslook je hier tegemoet…  De oude verwrongen haagbeuken geven het pad nog extra charme.

Na zo’n 300 à 400 m komt het pad uit op een wat breder pad dat we naar links volgen.  Vanaf hier is de route geruime tijd gemarkeerd met een rode ruit (promenade de Fraipont).
Het pad begint al snel geleidelijk te dalen in de richting van de Vesder.  We blijven een paar kilometer in het dal van de Vesder lopen, en komen in een weide voorbij de ruïnes van een paar boerderijen.
Ter hoogte van Goffontaine lopen we vlak langs de Vesder.  Het dorpje zie je aan de overkant van de stroomversnelling.

Goffontaine aan de overkant...

Ter hoogte van Goffontaine gaan we onder de spoorbrug door, en daarna verwijderd onze route zich geleidelijk van de rivier.
Aan het kruispunt iets voorbij de spoorbrug volgen we de weg die min of meer rechtdoor gaat.  We  komen we in een gehuchtje en zo’n 50 m voor een haarspeldbocht naar rechts nemen we de weg die linksaf gaat. We gaan langzaam maar zeker terug in de richting van de Vesder, en dat vertaalt zich in mooie panorama’s.

Als we de volgende spoorbrug stilaan naderen, nemen we een weg die schuin naar rechts gaat (we gaan dus niet naar die spoorbrug en we laten de markering van de promenade de Fraipont letterlijk links liggen).  Vanaf hier beginnen we aan een pittig klimmetje dat ons van een hoogte van 150 naar 320 m zal brengen.
Na 200 m maakt de weg een wijde bocht naar rechts, en aan de splitsing iets verderop houden we rechts.  (De promenade de Fraipont komt van links, en neemt met ons opnieuw het rechtse pad.)
Aanvankelijk lopen we door loofbossen en een gemengd bos, maar na verloop van tijd gaan de sparrenbossen overheersen.
Wij houden zelf niet zo van deze eentonige plantages, maar deze keer maakte de resten sneeuw veel goed…

We blijven de markering van de Promenade de Fraipont volgen, en bereiken uiteindelijk de rand van het bos.  We volgen het pad dat rechts langs de weide loopt, en bereiken al snel de vrij drukke Route de Banneux.  Deze volgen we naar rechts.  Behalve de rode ruit die we intussen al kennen zien we nu ook de markering van de GR 5.  Beide markering sturen ons na ruim 100 m linksaf.  Vanaf hier hebben we wat mij betreft het saaie deel van de wandeling achter ons gelaten.
Het landschap is terug een stuk afwisselender, en na ongeveer een halve kilometer verlaten we het gemarkeerde pad, en nemen een smal pad naar rechts dat ons behoorlijk steil naar beneden brengt.

Na ongeveer 300 m houden we links, en steken vrijwel onmiddelijk de Ruisseau de Ribeaufosse over (geen brug, maar zeer ondiep), en volgen de oever van dit stroompje naar links en naar beneden…
Opnieuw 300 m verderop komt het pad uit op een bredere weg, we gaan naar links het beekje over, en volgen de weg meteen naar rechts.  Weer een paar honderd meter verderop komt de weg uit op de Rue Basse Roty, die we rechtsaf nemen.  We herkennen opnieuw de markering van de Promenade de Fraipont en de GR 5, die we verder zullen volgen tot we terug aankomen in Nessonvaux.  Iets voorbij het gehuchtje sturen die ons links en 50 m verderop opnieuw naar links.
Op een bank genieten we nog een laatste keer van de panorama’s over de Vesdervallei (foto bovenaan).

We volgen al gauw opnieuw de oever van de Vesder, en zien al snel de spoorbrug van Nessonvaux voor ons opdoemen.  We gaan onder de brug door, en komen in de hoofdstraat van Nessonvaux uit.  Rechtsaf, en na 300 m rechtsaf de Rue de la Gare in, waar we onze wandeling gestart hebben…