Herentals in kerstsfeer

Herentals in Kerstsfeer

Afstand: 5 km
Hoogtemeters: vrijwel vlak
Ondergrond: verharde wegen in de stad, onverharde maar goed begaanbare wegen in ‘De Hellekens’.  Er bestaat een variant van de wandeling die geschikt is voor rolstoelgebruikers.  De route hier beschreven is met een wandelwagen goed te doen.
Duur: 1,5 uur als je hier en daar de tijd neemt om wat rond te kijken.
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk
Markering: De historische stadswandeling in Herentals is gemarkeerd met grote koperen ‘klinknagels’ op de grond, maar die zijn ’s avonds niet goed zichtbaar.  Er zouden ook ten behoeve van de kerstwandelaars oranje fluo pijlen hangen, maar ik heb er niet op gelet of die betrouwbaar zichtbaar zijn.  Je kan een plannetje met de wandeling gratis afhalen aan de balie van het infokantoor Toerisme
GPX: zie links op het eind van de routebeschrijving
Park&Hike: Diverse parkings in Herentals.
Openbaar Vervoer: Herentals is van alle kanten vlot bereikbaar met de trein.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) aan de leiband overal toegelaten.

Ons oordeel?

Een leuke gelegenheid om Herentals een beetje beter, en van een andere kant te leren kennen.  Het valt ons telkens weer op, hoe je in Herentals alles bij de hand hebt:
Treinen vertrekken er in alle richtingen, op vlak van cultuur komt iedereen er aan zijn trekken, en ook de natuur ligt overal binnen hand- en voetbereik.

Routebeschrijving

Wij startten de wandeling aan de Bovenpoort, de zuidelijke van de twee nog bewaarde stadspoorten. (Oorspronkelijk had Herentals vier stadspoorten.)
Aan deze stadspoort vertrekt, tussen de huizen door, een (zeer) smal gangetje dat al snel verbreed tot de nonnenvest, samen met de Begijnhofvest waar we verderop zullen voorbij komen de laatste restanten van de middeleeuwse stadswallen.
Aan het eind van de Nonnenvest verbreedt die zich verder  tot een plein waar we een eerste lichtinstallatie voorbijwandelen.
We steken de Augustijnenlaan over, en gaan linksaf om voorbij de rotonde op de Begijnenvest te komen.  Aan een prachtig verlicht rendier, wat mij betreft één van de pronkstukken van de route, buigt de Begijnenvest rechts af en lopen we onder een verlichte bomenrij door met aan onze linkerhand het Begijnhofpark, met grote graspartijen van gazon en kruidenrijk grasland. Zeker iets om in het voorjaar terug naartoe te komen!
Even opletten, want na ongeveer 250 m gaat de route naar rechts, en weer 150 m verder gaan we linksaf, om uiteindelijk ter hoogte van de vistrap de mooi verlichte Netebrug over te steken.  We gaan linksaf en volgen nog een paar honderd meter de oever van de Kleine Nete, en komen dan op de Nederrij ter hoogte van het mooie Kasteel Le Paige.

Neem even de tijd om bij het kasteeltje rond te kijken, om daarna via de Nederrij weer richting stadscentrum te lopen.  Nauwelijks ben je de Nete overgestoken, of je ziet aan je rechterhand het poortgebouw van het oude Gasthuis.
Loop even door de poort, en geniet van de avondlijke rust op de Gasthuissite.

De Gasthuissite: Kapel en kloostergebouw

Terug op de Nederrij gaan we opnieuw rechtsaf in de richting van het centrum, om 200 m verderop linksaf de Wolstraat in te gaan.  Na 100 m komt die uit in de Burchtstraat, waar we linksaf gaan en iets verderop rechts het Begijnhof ontdekken.
We lopen door tot aan de poort, en gaan daar rechtsaf het kasseistraatje ‘Begijnhof’ in.
Het Herentalse begijnhof is vrij recent, want dateert uit de 17de E. Wellicht is dat de reden dat het – anders dan de meeste begijnhoven in Vlaanderen – geen Unesco werelderfgoed is. Voor de tachtigjarige oorlog was er een kilometer hiervandaan, op de andere oever van de Kleine Nete, een ander begijnhof.  Als ik het goed begrepen heb, was dat in de buurt van het Kasteel Le Paige waar we al voorbijkwamen.

We verlaten het begijnhof via het poortgebouw en gaan linksaf.  We bereiken al snel de verkeersdrukke Augustijnenlaan.  Hier rechtsaf, en op het eerste kruispunt links (Hofkwartier).
Het Hofkwartier komt uit op de Grote Markt, en hier vinden we wél Unesco Werelderfgoed.  Het oude stadhuis van Herentals – of eigenlijk: de voormalige lakenhal –  is immers een belfort.

Aan het kruispunt net voor het oude stadhuis gaan we rechtsaf de Zandstraat in, en volgen die tot aan de andere nog bewaarde stadspoort, de Zandpoort.
Hier gaat onze route linksaf over de Molenvest.  Waar de Molenvest plots versmalt gaan we linksaf de Kerkstraat in en komen al snel aan de Sint Waldetrudiskerk.  Opvallend aan deze kerk is, dat de toren niet zoals gewoonlijk aan het westelijk uiteinde van het schip staat, maar tussen het koor en het schip.

Via de Kerkstraat komen we op het andere uiteinde van de Grote Markt.  We gaan een meter of tien naar links, en dan rechtsaf het Lantaarnpad in.  Aan het eerste kruispunt gaan we linksaf, de Nonnenstraat.
Halverwege de Nonnenstraat, in een flauwe bocht naar rechts, bevindt zich aan de linkerkant de Besloten Hof.  De poort is dicht maar niet gesloten, en je kan er door om in een – inderdaad – besloten hof.  Rond een mooie binnenkoer bevinden zich mooie 17de eeuwse gebouwen.  Oorspronkelijk (en al vanaf de 15de E) was hier een slotklooster.  Tegenwoordig herbergen de gebouwen nog een klooster van Franciscanessen, maar ook het Wit-Gele Kruis en een wijkgezondheidscentrum vinden er onderdak.
We volgen de Nonnenstraat verder.  Die buigt met een bocht rechtsaf en komt uit op de Bovenrij. Daar houden we links, en komen al snel aan de Bovenpoort uit, waar onze wandeling startte.