Het Hageven – Nieuwjaar in de regen

Het Hageven - Nieuwjaar in de regen

Afstand: 7,5 km
Hoogtemeters: grotendeels vlak
Ondergrond: hoofdzakelijk onverharde maar goed begaanbare, vaak brede wegen.
Duur: 1 u 45 min
Moeilijkheidsgraad: technisch niet moeilijk, te doen voor iedereen met een goede conditie.
Markering: onze route volgt grotendeels het ‘Hagevenpad’ (paarse markering) in tegenwijzerzin.
GPX: zie links op het eind van de routebeschrijving
Park&Hike: In niet-corona tijden is er ruim parking aan NEC De Wulp, Tussenstraat 10, 3910 Pelt.  Wij moesten in de berm parkeren…
Openbaar Vervoer: Er is een belbus-halte aan het bezoekerscentrum.
Horeca: In niet-coronatijden is het Natuurpunt-bezoekerscentrum een leuke plek om iets te drinken.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) toegelaten, mits aangelijnd

Ons oordeel?

4/5

Ik ben zelf afkomstig uit de Limburgse Noorderkempen, dus het Hageven ken ik al lang, en het is een bijzonder mooi gebied.
Vandaag was er nog even een opklaring toen we vertrokken, maar na een paar kilometer begon het te regenen, en nog een kilometer verder ‘hield het op met zachtjes regenen’.
Uiteindelijk besloten we dan ook, om onze route in te korten, want manlief merkte dat zijn jas toch niet zo waterdicht was als gehoopt…

Maar eerlijk is eerlijk: ik vond die regen de wandeling extra charme geven.
Ik geef de wandeling vier sterren, want het continue geraas van het verkeer op de N74 stoorde mij in de eerste helft van de wandeling toch behoorlijk.

Routebeschrijving

Vanaf het bezoekerscentrum De Wulp loop je ongeveer 100 m in noordelijke richting.  Dan volg je de markering van het Hagevenpad naar links.   Al snel gaat het pad naar links, en na ongeveer een kilometer opnieuw heel scherp naar links, en je gaat weer in noordelijke richting.
Als na ongeveer een kilometer het Hagevenpad rechts afbuigt, gaan wij nog even rechtdoor, de ‘Hoge Brug’ over.  200 m verder, aan knooppunt 69 nemen we het pad naar rechts (richting knooppunt 61 – we gaan echter niet tot aan dat knooppunt). Voorbij een wildpoortje opnieuw naar rechts, en als je vervolgens op een T-kruispunt komt, ga je opnieuw rechtsaf…
Na 200 m volg je opnieuw linksaf, en vanaf hier volg je opnieuw de paarse markering van het Hagevenpad.

Wandelknooppunten/Markering

Je kan de paarse markering (Hagevenwandeling) volgen, of volgende knooppunten: 50 – 48 – 47 – 51 – 52 – 94 – 95 – 54 – 50.
Dit is niet exact de route die wij wandelden, maar wel een goede benadering.