Tielen: Balderij en Rielens Broek

Balderij en Rielens Broek

Afstand: 8 km
Wegen: Afwisselend verharde en onverharde wegen, een kort stukje vlonderpad.  In zeer natte periodes is de ondergrond waarschijnlijk behoorlijk modderig, maar in een periode dat het in de Rammelaars kletsnat was, hadden wij hier echt geen laarzen nodig.
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk, maar niet geschikt voor rolstoelen.
Park&Hike: Wij parkeerden in het gehucht Lage Rielen, maar een beter vertrekpunt is de parking van het domen De Hoge Rielen: als je de wandeling in wijzerzin maakt, heb je zo het saaiste stuk (verkeersweg) al snel achter de rug.
Openbaar Vervoer: Bushalte Hoge Rielen (lijn 200 – Turnhout – Vosselaar – Tielen – Kasterlee).
Eventueel kan je starten aan bushalte Kaliebaan (lijn 200) en eindigen aan bushalte Hoge Rielen.  Je skipt op die manier een stukje asfaltweg…
Horeca: Eetcafé Rielenhoef in Lage Rielen. De gps-track komt voorbij het café, als je de wandelknooppunten volgt, ga je vanaf knooppunt 95 een klein stukje richting 50, maar blijft vervolgens rechtdoor de verharde weg volgen in plaats van al snel linksaf te slaan.
Het gebied: De Balderij en het Rielens Broek (Rielens Gebroeckt) vormen samen een natuurgebied van ongeveer 25 ha dat tegenwoordig beheerd wordt door Natuurpunt. Het is een flink moerasgebied met een aantal grote vijvers op de samenvloeiing van de Grote en de Kleine Kaliebeek (en dan de Kaliebeek vormen die uitmondt in de Aa, een zijrivier van de Kleine Nete).  Kalie (of de oude vorm Cale) is een woord met Keltische wortels dat waterloop zou betekenen (bron: Wikipedia).
‘Balderij’ zou dan weer een samentrekking zijn van ‘Balders Heide’, verwijzend naar de Germaanse god Balder.

Ik beschrijf de route hier zoals die volgens mij het interessantst is.  Je hebt het enige stukje wat drukkere verkeersweg immers op deze manier al snel achter de rug.
De beschrijving hier start dan ook vanaf de parking van De Hoge Rielen, terwijl wij vanaf de Lage Rielen wandelden.

Vanaf de Hoge Rielen volg je de Molenstraat in de richting van Tielen. Al snel steek je de Kaliebeek over, en de weg krijgt nu de naam Kaliebaan.  Rechts heb je de kazerne van het 3de Bataljon Parachutisten.
Aan de splitsing verlaat je de Kaliebaan en je neemt rechts de Kazernestraat om na 100 meter het Gaillypad te nemen dat je volgt tot aan de toegangspoort tot de kazerne.  Daar ga je linksaf, de Balderij op.  Ter hoogte van knooppunt 87 ga je rechtsaf het bos in.  Links van het pad zal je nog een hele tijd een militair domein hebben, waar regelmatig gewaarschuwd wordt voor patrouillerende waakhonden.  Volgens mij valt het met die waakhonden wel mee, want in dat geval zou volgens mij de omheining (hopelijk) in betere staat van onderhoud zijn…  De route is zeer eenduidig behalve op één punt, maar als je de wegwijzers naar het wandelknooppunt 48 volgt kan er niks misgaan…
Ter hoogte van knooppunt 48 kan je meteen rechtsaf gaan richting knooppunt 47, of linksaf om nog een kleine (gpx-track) of grotere lus te maken doorheen of rond het gehuchtje Lage Rielen.
Wanneer je na die lus terug aan knooppunt 48 komt ga je dit keer linksaf richting 47.  Dit was voor ons het begin van de wandeling, en volgens mij landschappelijk het mooist. Een stukje van de route gaat over een vlonderpad.
Ter hoogte van knooppunt 47 kom je opnieuw op verharde weg, en is het nog maar een kleine kilometer tot aan je vertrekpunt…

Wandelknooppunten:
38 – 39 – 87 – 48 – 95 – 50 – 49 – 48 – 47 – 38.
Dit traject is iets langer dan het door ons gewandelde traject.  Vanaf knooppunt 48 gingen wij ook richting 95, maar namen al het eerste pad rechtsaf naar Lage Rielen.  Aan Lage Rielen weer rechts tot aan Kleine Winkel, en daar rechtsaf richting knooppunt 48.  Op deze manier (of als je vanaf knooppunt 95 Lage Rielen blijft volgen ipv richting 50 te gaan…) kom je voorbij eetcafé Rielenhoef, wat bij minder goed weer een leuke bijkomstigheid kan zijn.