Webbekoms Broek, Sint-Jansberg en de Demervallei

Afstand: 10 km
Hoogtemeters: 40 m stijgen, 40 m dalen
Ondergrond: Goed begaanbare onverharde en enkele verharde wegen.  Ondanks het broekgebied zijn de paden weinig modderig.
Duur: 2 – 2,5 uur
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
GPX: downloadlinks onder het kaartje.
Park&Hike: een kleine parking aan de kerk van Webbekom.
Openbaar Vervoer: Bushalte Webbekom Centrum of Webbekom Oude Baan, die door diverse bussen bediend worden.
Horeca: Het Stamineeke in Webbekom is begin- en eindpunt van de wandeling, iets voorbij de helft in Zelem in de oude pastorie is er de bar/bistro Huize Nassau.
Erfgoed: Op de plek van de St-Trudokerk in Webbekom stond vermoedelijk al in de zesde eeuw het ‘eigenkerkje’ van de heer Wicbold.  De huidige kerk werd heropgebouwd in 1790, en bevat een beschermd orgel dat in 1840 gebouwd werddoor Theodoor Smet – Van Tienen uit Duffel.
Natuur: Het eerste deel van de wandeling voert door het Webbekomsbroek, waarna we via de Sint-Jansberg naar Zelem wandelen. In de tweede helft van de wandeling komen we door de natte hooilanden van de Demervallei.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelaten, maar aan de leiband want je komt door verschillende natuurgebieden.
Beste periode: De wandeling voert door een nat gebied, maar de paden zijn meestal wat hoger gelegen en daardoor weinig modderig.  De wandeling is wellicht op z’n mooist na een regenperiode.  Het landschap is erg open en een dag met spectaculaire wolkenluchten is misschien wel ideaal!

Ons oordeel?

Een wandeling uit nood geboren, want de route die we oorspronkelijk hadden gepland liep door een broed- en rustgebied dat begin maart niet toegankelijk was.
We hebben dus geimproviseerd, en besloten dan maar af te wijken richting Zelem.  En daardoor werden we beloond met een cafeetje net voorbij de helft van de wandeling, en na talloze wandelingen zonder horeca in Franstalig België, gaf dat de wandeling extra cachet!

Op de Sint-Jansberg is het lawaai van de snelweg wel wat storend.  Idealiter volg je daarom de route in de door ons gelopen richting, dan heb je dit stuk al in het eerste kwart van de wandeling achter de rug.

Zicht op Webbekom vanuit het Broek

Routebeschrijving

We starten in de Webbekomstraat aan de kerk en gaan in noord-oostelijke richting tot op het fiets- en wandelpad dat de grens vormt van het Webbekoms Broek.  Daar gaan we rechtsaf en hebben een mooi zicht op het kerkje en de dorpskern.
Na een kleine kilometer ligt links van het pad een mooie vijver, en we verlaten even het verharde pad om een ommetje rond de vijver te maken. Vlak voor we terug op het verharde pad komen kunnen we nog een mooie blik werpen op Webbekom in de verte.

Vijver Webbekoms Broek met kerkje Webbekom in de verte

We volgen het verharde pad opnieuw in de oorspronkelijke richting.  Na een halve kilometer zie je links een vogelkijkhut.  Aanvankelijk zouden we het pad volgen dat langs de kijkhut in de richting van Diest loopt, maar het werd dus een andere route…

Webbekoms Broek vanuit de vogelkijkhut.

Na een eventueel afstapje tot aan de kijkhut volgen we het verharde pad verder tot het uitkomt op de Zelemstraat.
Het pad loopt nu (onverhard) naar links en min of meer parallel met de Zelemstraat.
We passeren een vogelkijkwand en steken vervolgens via een voetgangersbrug de Demer, en via de doorgaande weg het Zwart Water over.
Aan de overkant van het Zwart Water steken we de weg over en gaan door de poort die toegang geeft tot de domeinen van het Sint-Jansbergklooster .
Voorbij het informatiebord over het archeologisch onderzoek naar het verdwenen middeleeuwse kerkje van Zelem volgen we het pad dat langzaam omhoog gaat op de hellingen van de Sint-Jansberg.  Het bos waar we doorwandelen is mooi, maar het lawaai van de snelweg is hier erg storend.  We nemen daarom na ongeveer 400 m een pad dat linksaf en van de snelweg weg voert. Aan de bosrand gekomen zie je de achterkant van het Sint-Jansbergklooster en (vooral) de muren rond het klooster

Het Sint-Jansbergklooster verscholen tussen de bomen

Het pad buigt in oostelijke richting en we blijven de bosrand volgen.  Na ongeveer 750 m komt het pad uit op de Steenbergstraat die we heel kort naar links volgen, om vrijwel meteen rechts een pad te nemen dat schuin van de straat wegloopt.  Na ongeveer 100 m kan er even wat onduidelijkheid zijn: het pad loopt hier aan de achterkant van de brede haag naar rechts, en volgt dan met de nodige bochten de rand van de akker om tenslotte bij een bordje van Natuur en Bos in het bos te verdwijnen.
Na zo’n halve kilometer komen we op een T-splitsing waar we naar links gaan, en bij het verlaten van het bos volgen we rechtdoor het grazige pad in de richting van de dorpskern van Zelem. Het pad buigt ten slotte naar rechts en we komen in de Dorpsstraat van Zelem die we naar links volgen.
Nu volgt het minst interessante deel van de wandeling: we volgen de Dorpsstraat tot aan de rotonde (vlak voorbij de kerk is er eventueel de taverne Huize Nassau, vanaf waar we de markering volgen van de GR 5).  Aan de rotonde volgen we rechtsaf de Van Zurpeledijk over ongeveer 400 m.
Na die 400 m nemen we het pad dat naar links de beekoever volgt.
We volgen de Rotbroekbeek over ongeveer 200 m, en nemen dan het pad rechtsaf dat ons al snel aan de oever van de Zwarte Beek brengt.

Vallei van de Zwarte Beek

We blijven de GR5 markering voorlopig volgen (het pad is overigens zeer eenduidig), en komen uiteindelijk op de oever van de Demer, die we voorlopig rechtsaf, dus weg van Webbekom, volgen.

Na ongeveer een halve kilometer steken we eerst de Zwarte Beek over waar die in de Demer uitmondt, we houden vervolgens links en verlaten de GR, en steken dan ook de Demer over.
Aan de overkant van de Demer gaan we rechtdoor. We volgen nu de rood-gele markering van de streekGR Hageland.  Na ongeveer een kilometer buigt die naar rechts en al snel arriveren we in Webbekom.

Wetlands in de Demervallei
Demervallei nabij Webbekom
Sleedoorn in de winterzon nabij Webbekom