Ovifat: Burg Reinhardstein en de Warche

Via de Warche naar Burg Reinhardstein

Afstand: 6,5 km
Hoogtemeters: 180 m
Ondergrond: hoofdzakelijk onverharde paden. Net voorbij de stuwdam lagen die er flink modderig bij, wat in combinatie met de wat steilere hellingen links en rechts van het pad toch wat meer tredzekerheid vraagt.  Voor kinderen echter zeker goed te doen.
Duur: 2 uur
Moeilijkheidsgraad: technisch iets pittiger dan de gemiddelde wandeling in Vlaanderen, maar vlot te doen voor iedereen die goed te been is.
Markering: een benadering van de hier beschreven route is gemarkeerd met een blauwe rechthoek.  Deze route voert je echter niet langs de waterval.
GPX: downloadlink op het eind van de routebeschrijving
Park&Hike:  Wij parkeerden op de parking van het kasteel.  Dit maakt dat je na het bezoek aan het kasteel nog slechts een korte vlakke wandeling naar je auto moet maken, wat voor kinderen wellicht wel fijn is als ze al wat vermoeid zouden zijn.  Parkeer je aan het stuwmeer dan is de wandeling vanaf het kasteel nog iets langer (al is de totale wandelafstand dan een paar honderd meter korter).
Openbaar Vervoer: Bushalte aan het stuwmeer, lijn 845 Stavelot – Malmedy – Sourbrodt – Bütgenbach.
Horeca: aan het stuwmeer en in het kasteel (ook in coronatijden is take-away mogelijk).
Cultuur: natuurlijk het kasteel Reinhardstein (ook wel Burg Metternich genoemd)
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelaten.  We zagen meerdere wandelaars met honden die zich ongelooflijk amuseerden in het water…bl

Ons oordeel?

Als wandelen voor jou betekent de eenzaamheid opzoeken, dan is deze wandeling niks voor jou…
Maar voor gezinnen met kinderen is dit absoluut een topper.  Kinderen vinden brede en vlakke paden snel saai.  Klimmen en dalen over ‘berg’paadjes daarentegen, zeker als je ook nog af te toe een riviertje tegenkomt, is mega-interessant.
Bovendien kan je bij mooi weer lekker spelen (dammen bouwen!) aan de samenvloeiing van Warche en Bayehon, kom je voorbij de hoogste waterval van België, en als kers op de taart eindigt de wandeling aan een heus middeleeuws kasteel.

Routebeschrijving

Vanaf de parking lopen we kort in de richting van Burg Reinhardstein, maar die bezoeken we pas aan het einde van de wandeling.  Vlak na de tweede van de twee parkings nemen we aan de splitsing dan ook het linkse pad.  Aan de eerstvolgende splitsing gaan we rechtdoor, om iets verder de bocht mee naar links te volgen (en dus niet het smallere pad rechtdoor te nemen).  Vanaf hier leidt het pad ons behoorlijk ondubbelzinnig naar de stuwdam.
We lopen over de stuw, en nemen vlak voorbij het kleine cafetaria een pad rechts van de weg.  Vanaf hier zou de route gemarkeerd zijn met een blauwe rechthoek (dat las ik pas achteraf, ik heb er onderweg niet op gelet, dus kan dit niet bevestigen.)
Het pad volgt een hele tijd de zuidrand van het bos dat de steile helling van de Warchevallei begroeit.  Hier en daar werp je tussen de bomen door al een blik op het kasteel dat we straks zullen bereiken.  Het pad is hier niet steil, rechts gaat het hier en daar wel flink omlaag.  Modder en boomwortels vragen daarom wel enige tredzekerheid, zonder dat het daarom gevaarlijk wordt.

Aan een splitsing blijven we links volgen (het rechterpad daalt met een paar bochten snel af naar de Warche aan de voet van het kasteel).  Ruim 200 m verderop maakt het pad een scherpe bocht naar rechts, om vervolgens af te dalen naar een naamloos zijriviertje dat we via een paar stapstenen oversteken. Vanaf hier volgen we wegwijzers richting ‘Nez Napoleon’.
Na ongeveer een halve kilometer sturen die ons rechtsaf (rechtdoor gaat het pad naar het stuwmeer), en we krijgen al snel opnieuw een mooie blik op de burcht voorgeschoteld.

Iets verderop komen we tenslotte aan die ‘Nez Napoleon’, een rotsformatie die je een machtig uitzicht geeft over de vallei.

Nez Napoleon

Na een korte fotostop volgen we het pad verder, dat kort voorbij de rotsen heel geleidelijk gaat dalen.
We komen na ongeveer een kilometer aan een T-kruising, en nemen hier het pad dat scherp naar rechts gaat, en ons uiteindelijk met een grote bocht naar links aan de brug over de Warche brengt.
Aan de overkant gaan we rechtsaf, en bereiken vrijwel meteen de samenvloeiing van de Bayehon die van links komt, en de Warche.  Beide riviertjes zijn erg ondiep, en nodigen – zeker op zonnige dagen – absoluut uit tot pootje baden en dammen bouwen.  In de zomer is het dus geen overbodige luxe watersandalen voor de kinderen te voorzien!

Om naar de waterval en de burcht te gaan moeten we de Warche volgen, en dus nemen we de brug over de Bayehon (of waden vlak daarvoor door het water, zoals ook de voorbijsnellende mountainbikers doen).
Aan de splitsing vlak voorbij het bruggetje houden we rechts aan, en blijven dit pad langs de rivieroever volgen.
Zowat een kilometer verder komt er opnieuw een pad van links.  De met een blauwe rechthoek gemarkeerde route gaat hier inderdaad naar links, maar omdat wij naar de waterval willen volgen we rechtdoor.
Iets verderop gaat het pad opnieuw de Warche over.
Hier heb je twee mogelijkheden:
– Wij staken niet over, maar volgden rechtdoor de oever.  Aanvankelijk is het pad nauwelijks zichtbaar, maar algauw wordt het erg duidelijk.  Na 100 m kom je aan de waterval.
– Als je de brug oversteekt, volg je ook zo’n honderd meter over de andere oever over het erg duidelijke pad, maar vervolgens moet je via stenen de (zeer ondiepe) Warche oversteken om de waterval te bereiken.

Misschien ontlokt de aanblik van de waterval je een ontgoocheld ‘Is dit alles?’.  Net als ik had je je de hoogste waterval van België wellicht veel indrukwekkender voorgesteld.

Ik kan je geruststellen: Nee, dit is niet alles, maar helaas wel alles wat je vanaf de voet van de waterval te zien krijgt.  De waterval van Reinhardstein is 60 m hoog, en kan dus al met een flinke kerktoren concurreren, maar helaas zie je van hieruit alleen het onderste deel.  Hogerop op de andere oever zouden er wel punten zijn waarin je hem in zijn volle glorie kan zien.

We blijven op dezelfde oever, en lopen nog een paar honderd meter langs de rivier, om vervolgens bij de wegwijzer die ons naar de burcht leidt scherp linksaf te gaan.

Na een bezoek aan de burcht verlaten we die via de hoofdingang, en volgen de weg almaar rechtdoor tot aan de parking waar we de wandeling startten.

Wandelknooppunten/markering: De route zou grotendeels gemarkeerd zijn met een blauwe rechthoek.  Ik las dit pas achteraf, en heb er onderweg niet op gelet.  Via deze gemarkeerde route kom je weliswaar niet voorbij de waterval.