Door het Geuldal vanuit Mechelen (NL)

Afstand: 15 km
Hoogtemeters: 200 m
Ondergrond: Goed begaanbare onverharde en zeer verkeersluwe verharde wegen.  In natte periodes kunnen delen van het pad door het Geuldal hier en daar modderig zijn.
Duur: 4 uur
Moeilijkheidsgraad: technisch niet moeilijk, te doen voor iedereen met een voldoende conditie.
Markering: het eerste deel van de wandeling, van Mechelen tot Sippenaeken, volgt grotendeels de Geuldalroute, gemarkeerd met bordjes met een dubbele verticale blauwe rechthoekgescheiden door een witte balk. Vanaf de Epenermolen hebben wij even een iets ander traject gevolgd.
De route vanuit Sippenaeken terug naar Mechelen is niet gemarkeerd.
GPX: downloadlinks onder het kaartje.
Park&Hike: Dokter Janssenplein in Mechelen.
Openbaar Vervoer: Bushalte Mechelen Hoofdstraat, op 100 m van het beginpunt van de wandeling.  (Lijn 57: Maastricht – Gulpen via Epen)
Horeca: In Mechelen zijn een paar café’s en restaurants, en wij genoten van een heerlijke kom soep in Brasserie Charlemagne aan het einde van het traject.
Onderweg in Sippenaeken (B) zijn er ook wat horecazaken, maar toen wij er begin februari passeerden waren die allemaal gesloten.
Erfgoed: De Volmolen op de Geul, en het Kasteel van Beusdael (dat je vanop een afstand ziet).
Onderweg kom je door verschillende gehuchten met vakwerkhuizen, waarvan een aantal beschermd zijn.
Natuur: De meanders van de geul zijn prachtig, en als je goed kijkt merk je hier en daar de sporen op van beveractiviteit.  In het Schweibergerbos kan je dassenburchten ontdekken.
Honden: (steeds onder voorbehoud: ik heb zelf immers geen hond) overal toegelaten, in het Geuldal moeten ze verplicht aangelijnd worden!
Beste periode: Ik wil hier zeker in april-mei terugkeren, maar de wandeling heeft volgens mij in elk seizoen zijn charmes.

Ons oordeel?

5/5

We hebben al vaker in het Geuldal gewandeld, en meestal met zonniger weer.
Toch vonden we allebei dat dit tot nu toe wellicht de mooiste wandeling in die regio was.

Brug over de Geul nabij Mechelen

Routebeschrijving

Vanaf het Dokter Janssenplein gaan we, pal zuid, de Meester Beukenweg in. Als die 100 m verder naar links afbuigt, nemen we het pad dat rechtdoor voert, en hiermee laten we het dorpje al achter ons.

De route is over het algemeen gemakkelijk te volgen. Ter hoogte van de Epermolen verlieten wij even de Geuldalroute.  Die gaat voorbij die molen rechtsaf, terwijl wij vlak voor de molen naar links gingen.  Waar wij een halve kilometer verder het bos verlieten kwam de Geuldalroute ons vanaf de prachtig gerestaureerde Volmolen tegemoet om waar wij het bos verlieten in oostelijke richting verder te gaan.
Wij gingen hier rechtdoor naar Volmolen, om voorbij de molen aan de Calvariekapel linksaf de Plaatweg in te gaan.  Vanop dit weggetje heb je een mooi zicht op de structuur van de toevoerkanalen naar de molen.
Een halve kilometer verder voert een pad naar links ons naar de Geul die we oversteken om terug op de Geuldalroute uit te komen.

Hier en daar zie je dat bevers aan het werk waren...

Niet alleen de grenspalen tonen je wanneer je in België arriveert…
De toch wat rommelig ogende camping die je doorkruist bij het binnenkomen van Sippenaeken geeft me als Belg toch een gevoel van plaatsvervangende schaamte…
Gelukkig heeft het centrum toch wat charme bewaart.  Tegenwoordig is Sippenaeken een deelgemeente van het Luikse Plombière.
Wellicht kan je op zonniger dagen een terrasje pakken in één van de horecazaken van Sippenaeken.  Helaas stonden wij overal voor een gesloten deur.  (Vanaf karnaval lijkt het toeristisch seizoen hier weer te starten…)

We verlaten Sippenaeken via de Rue de Beusdael.  Na ongeveer een kilometer doorheen typisch Belgische lintbebouwing nemen we het straatje naar rechts (de eerste meters lijken naamloos, maar na enkele tientallen meters passeer je de grens en een straatnaambordjes ‘Het Veld’. ) Meteen voorbij de grens staan een paar mooie vakwerkhuizen van het (Nederlandse) gehuchtje Klein-Kuttingen.
We volgen de verharde weg tot aan de toegangspoort van hoeve De Eik (terras en ijsjes in het hoogseizoen).  Hier kan je ook een eerste blik werpen op het Château de Beusdael. We volgen de weg nog een klein stukje naar rechts en nemen dan een pad dat ons steil naar beneden voert, met nu nog mooiere zichten op het kasteel.  We volgen het ‘Kleinkullenvoetpad’ tot in het gelijknamige gehuchtje waar we opnieuw een paar mooie vakwerkhuizen ontdekken.  We gaan aan de verharde weg rechtsaf en na 200 m weer links de Morgensweg in.  Vlak voor we het volgende gehuchtje ingaan, nemen we rechts een paadje dat het beekje Fröschebron volgt.  Na een paar honderd meter gaan we het bruggetje over en klimmen terug omhoog naar het gehucht Diependal.  We volgen de weg een stukje naar rechts, om vlak woor we weer bij een hele mooie groep vakwerkhuizen een pad naar links nemen.

We gaan in noordelijke richting verder en komen al gauw in Epen.  We doorkruisen het dorpje (alleen de noordelijke rand ervan kon ons bekoren).

Blik op het Geuldal vanaf het Schweibergerbos

Na Epen komen we stilaan in bosachtiger gebied.  We komen eerst in het gehucht Schweiberg, en dan door weilanden naar Bissen.  Vanaf Bissen volgt onze route tot we weer in Mechelen aankomen de Dutch Mountain Trail doorheen het Schweibergerbos.