Boswachterij Westenschouwen en de Zeepeduinen

Boswachterij Westerschouwen en de Zeepeduinen

Afstand: 13 km
Wegen: In de boswachterij zijn de paden meestal breed, en over het algemeen vlak en goed begaanbaar, regelmatig zelfs verhard.  In de Zeepeduinen  mag je je verwachten aan zandpaden met hier en daar zeer mul zand.
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.  De hoogteverschillen blijven heel beperkt, maar het mulle zand in de Zeepeduinen (en bij vloed op het strand) maken het wandelen net iets lastiger
Park&Hike: Parkeren kan op de strandparking van Westenschouwen of op parking Het Groene Duin aan de Adriaan van der Weijdeweg. Op beide plaatsen geldt betalend parkeren (in elk geval van april tot oktober)
Openbaar Vervoer: Bushalte aan Parking Het Groene Duin (Adriaan van der Weijdeweg) – Je pikt dus op een ander punt op de route in.
Horeca: meerdere eet- en drinkgelegenheden in Westenschouwen, maar dus enkel aan begin- en eindpunt van de route.
Cultuur: De Zeepeduinen behoren tot het domein van Slot Haamstede.  Als je de met een rode markering aangeduide route in de Zeepeduinen blijft volgen, kom je tenslotte in Haamstede uit en kan je een blik op het slot werpen.  De route wordt op die manier wel een stukje langer, en je moet de aanlooproute van Haamstede naar de ‘lus’ dan twee keer lopen.
(Wij reden achteraf nog even naar Haamstede, en wandelden nog wat in de gezellige dorpskern rond.)

Westenschouwen was een vissersdorp waarvan in de 16e eeuw de haven verzandde, waarna de vissers de plaats verlieten. Over het verval van Westenschouwen ontstond een sage. Een visser zou een zeemeermin hebben opgevist, waarop haar zeemeerman boven water kwam en uit wraak een vloek over het dorp uitsprak. Die vloek zou ongeveer als volgt gaan: “Westenschouwen, ’t zal u rouwen dat ge heeft geroofd mijn vrouwe, Westenschouwen zal vergaan alleen de toren zal blijven staan”. De toren is echter in 1845 afgebroken. (bron: Wikipedia)

Routebeschrijving

Eigenlijk hadden we Kasteel Westhoven in Domburg (Walcheren) uitgekozen voor onze daguitstap naar Zeeland, maar toen ik in de auto de navigatie opstartte, realiseerde ik me dat we daar een paar jaar geleden al gingen fietsen, en dat het ons daar niet het meest ideale wandelgebied leek.  Maar voor we tien minuten onderweg waren hadden we al een nieuwe bestemming gekozen:
Op Schouwen-Duiveland waren we nog niet eerder, en de reistijd tot Westenschouwen bleek precies even lang als tot Domburg.  Wel hebben we op het einde nog een stop ingelast, om op Neeltje Jans  een blik op de Deltawerken te werpen.

We wilden eigenlijk een route door de Meeuwenduinen wandelen, maar dit duinengebied blijkt in het broedseizoen (van half maart tot half juli) niet toegankelijk.  Het werd dus een geïmproviseerde – maar allicht niet minder mooie en zeer gevarieerde tocht door de Zeepeduinen, boswachterij Westerschouwen en het strand van Westenschouwen.

Vanop de parking lopen we een stukje terug tot aan de Boswachterij, het grootste bos van Zeeland.  Doorheen het bos volgen we een van de vele paden die landinwaarts lopen in de richting van de Zeepeduinen.  Wanneer je het bos verlaat heb je aanvankelijk aan je linkerkant de duinen, aan de rechterkant zie je achter de begroeiing bebouwing, vooral veel  vakantiewoningen.
Na een kilometer of drie kan je via een poortje links de het duingebied in.  We volgen de markeringen (groen en wit), en waar het pad zich splitst houden we rechts de groene markeringen aan.  Al snel kom je aan een vogelkijkwand aan één van de grotere natte duinvalleien.  Van daaruit volgen we de groene en nu ook rode markering verder in een lus doorheen het gebied.
Wanneer we na het ronden van de lus weer in de buurt van de vogelkijkwand komen keren we weer op onze stappen terug, en aan de splitsing van de groene en de witte markering gaan we nu rechts met de witte markering mee, die ons terug naar de boswachterij brengt.

In het bos aangekomen volgen we de Adriaan van der Weijdeweg tot voorbij het gebouw van het waterbedrijf Evides (dorst? bij de zitbank is een kraantje met drinkwater!).  Aan de fietsparking een stukje verder nemen we linksaf het voetpad in de richting van het strand.  Aan een kruispunt waar je een houten schuilhut ziet gaan we even naar rechts tot aan een mooie plas, om van daaruit (voorzichtig, want eigenlijk is dit een mountainbikepad) een zandpad in de richting van de zeeduinen te volgen.
Waar je het bos verlaat heb je inderdaad een indrukwekkend gezicht op een rij duinen die als ‘logge reuzen, geleund, gelegerd langs de zee‘ liggen.  Hier kunnen we echter nog niet het strand op, dus we duiken even terug het bos in, om een paar honderd meter, aan alweer een fietsparking, wel de rij zeeduinen te kunnen oversteken tot aan het strand.  Dat was even een gevecht, de duinenkam vormde een trechter recht op de wind en het scherpe zand prikte ons in het gezicht.

Van hieruit is de route vanzelfsprekend… met (gelukkig) de wind min of meer in de rug liepen we de laatste kilometers terug in de richting van Westenschouwen…

Wandelknooppunten:
Dit is een benadering van de route die wij hebben gewandeld.  Wil je ook over het strand, dan zal je met kaart of gps moeten wandelen.

Excursieschuur Boswachterij Westerschouwen = 91, 93, 45, 48
Volg vanaf 48 de groene markering op de paaltjes.  Na de lus door de Zeepeduinen kom je weer terug aan 48
61, 60, 50, 90, 91.

Wil je naar zee, dan moet je vanaf knooppunt 50 van het wandelroutenetwerk afwijken en de gps-track volgen.